Canberra (16/12-05)

Startside Et niveau op

Kysten ved Lakes Entrance

Så er vi kommet til Canberra som er Australiens hovedstad. Den ligger midt i mellem Melbourne og Sydney. Det var ikke med i vores oprindelige plan at vi skulle hertil, men vi bestemte os for at gøre holdt når vi nu alligevel kørte forbi på vej til Sydney. Det er en af fordelene ved en autocamper at man bare kan gøre holdt. Vi er stadigvæk rigtig glad for vores nye camper. Det er helt rart at have fået en bil, som kan følge med den øvrige trafik. Vi er også glad for at vi ikke skal kæmpe med myrer og kakkelakker om aftenen. I forgårs fandt Daniel dog et stykke slangeskind på den ene hynde i bilen. Vi aner ikke hvordan det er endt inde i bilen. Men vi tror (håber) at det er Daniel der har haft det med ind, selvom om han nægter det.

På vej hertil har vi boet 3 nætter i Lakes Entrance, det er et populært feriested ude ved kysten. For at man kan få rigtig glæde af stedet skal man have en båd, da der er en masse kanaler, søer og fjorde man kan sejle rundt i og fiske i. Selve kysten minder om Vesterhavet.

I området lå der en ø, som hedder Raymond Island. Vi havde hjemmefra hørt at der skulle være en del koalaer. Vi kunne ikke finde noget om det i turistbrochurerne, så vi måtte en tur på turistbureauet for at spørge. De fortalte at det var rigtigt nok, og at det var kommet med i deres nye brochure for år 2006. For at komme derover skulle man med en lille færge. Da det kun var en lille ø, valgte vi at lade camperen stå og gå ombord på færgen. Man skulle kun sejle tværs over en kanal på ca. 100 meter.  Der var 15-20 biler med færgen.

Da vi kom over på øen gjorde vi lige et holdt på legepladsen. Her mødte vi et andet dansk par med to piger på 3 og 5 år. De havde været på øen for 4 år siden og var kommet igen for at vise deres børn koalaerne. Bortset fra dem så vi ikke andre turister. Det var lidt pudsigt at man skulle møde et dansk par her. Det er i øvrigt sjældent at vi ser andre turister med børn (bortset fra Australier). Vi mødte et dansk par i lufthavnen da vi ankom til Perth. Dem mødte vi så senere i Monkey Mia, og vi har snakket med et andet dansk par i Alice Springs. Herudover har vi mødt nogle enkelte tyskere.

Da børnene havde leget lidt på legepladsen gik vi hen til det område hvor der skulle være koalaer. Der gik ikke længe før vi fik øje på den første. Den kiggede meget nysgerrigt på os som om den ikke havde set turister før. Vi så i alt 8-10 koalaer. Det var noget mere spændende at se dem her frem for i en zoologisk have. Den ene af koalerne havde en unge siddende foran sig.  Vi løb selvfølgelig ind i det danske par igen, da det jo er en lille ø. Det blev kun til en kort snak, da vi blev angrebet af myg. Der var i øvrigt også utrolig mange fluer den dag. Se billederne i vores fotoalbum.

Efter Lakes Entrance begyndte vi vejen nordpå mod Sydney, hvor vi regner med at holde jul. Det første stop gjorde vi ved Buchan Caves, som er nogle drypstenhuler. Vi tog med på en guided tur ned i grotterne. Rikke var lidt nervøse for at skulle gå ned under jorden, men hun var nu alligevel den første der gik ned ad den smalle gang under jorden. Grotterne var rigtig flotte, og det var helt rart til en forandring at se på andet end dyr. Vi gjorde holdt på en lille campingplads i Cann River, hvor der kun var os og fire andre gæster. På campingpladserne hernede er der i øvrigt strøm, vand og afløb på hver eneste plads.

Selvom Canberra er hovedstaden i Australien er den ikke så kendt som turistby, men der nu mange interessante ting at se på. Og da byen ikke er særlig stor ligger tingene tæt på hinanden. Den første dag tog vi op i  "Telstra Tower". Det er et telefontårn som ligger på en af de omkringliggende bakketoppe. Herfra havde man udsigt over hele byen. Tårnet er 192 meter højt og der er nogle udkigsplatforme i 70 meters højde.

Herefter var vi i "National Museum of Australia". Det er et museum, som fortæller landets historie. Det var et interessant sted (især for voksne). Efter 2 timer havde børnene fået nok og vi tog hjem til campingpladsens svimming pool.

Næste dag var vi inde og se "National Science & Technology Centre". Stedet hedder også Questacon og minder meget om Experimantariet i København. Vi havde regnet med at bruge et par timer der, men endte med at bruge det meste af dagen. Det var de voksne som blev trætte til sidst. Stedet var rigtig spændende både for voksne og børn.

Questacon var delt op i 8 forskellige områder. I det første område var der Dinosauer. De var lavet af gummi/plastic og kunne bevæge sig som rigtige Dinosauer. Daniel troede først at de var levende. I det næste område tivoli. Her kunne børnene prøve en masse forskellige forlystelser. Man kunne også prøve at falde frit gennem luften. Man skulle lade sig falde ned fra en stang højt oppe i luften og blev så fanget af en rutschebane. I kan se et videoklip hvor Claus prøver det. De andre områder handlede om legetøj, lyde, bølger/bevægelser, jordskælv tornadoer osv. Vi sluttede dagen med en lille tur på strøget i Canberra.

Vi har købt en lille rød julepose til børnene, som de ligger frem hver aften. Næste morgen er der så nogle gange noget i posen. De har fået slik, legetøj, køleskabsmagneter og julepynt. Julepynten bliver hængt frem hver eftermiddag og pakket sammen igen, når vi skal til at køre. Børnene syntes at julemanden har meget travlt, når han både skal være hjemme i Danmark og flyve helt ned til Australien til dem. Vi har set julemandens kane blive trukket af hvide kænguruer i en juleudstilling.

Efter 3 dage i Canberra kører vi i morgen ud til kysten, hvor vi vil være et par dage, inden vi kører til Sydney for at holde jul. Vores julemiddag regner vi med bliver som austaliernes: kold skinke og kalkun, salat, rejer,  frisk frugt, ristet brød og noget is til dessert m. chokolade og frisk frugt igen. Vi holder jul d. 24 dec. om aftnen, selvom australierne først holder jul d. 25 dec. om morgenen. Deres kolde bord er til frokost d. 25 dec.

En Koala på Raymond Island.

Drypstenshulerne "Buchan Caves"

Canberra set fra Telstra tårnet.