Alice Springs (2/12-05)

Startside Et niveau op

Vores første udflugt med camperen.

Efter 3 dage på et hotel i Alice Springs var det rart at få hentet vores Autocamper. Vi har lejet den hos Apollo Motorhome i 10 dage. Camperen er en Ford Transit Diesel. Der er alt hvad vi har brug for. Planen er at vi vil køre ned til Ayers Rock og Kings Canyon. Den første dag tog vi ud for at handle stort ind og så kørte vi ud til en campingplads udenfor Alice Springs. Herude fik vi lagt alle vores ting på plads i bilen og så en tur i poolen.

Det er en lækker campingplads, som i store træk minder om en dansk. Der er et stort udendørs campingkøkken med bænke og borde. Der er overdækket, så man kan sidde i skygge. Det har vi brugt en del, da det godt kan blive varmt i vores camper. Den har aircondition, men det er nu rarest at være udenfor. Børnene nyder også at de kan færdes lidt mere frit omkring, end de kunne på hotelværelset. Legepladsen lå lige ved siden af køkkenet. Den sidste dag vi var der fik vi os en overraskelse. Randi så en af folkene fra campingpladsen havde fanget en slange ovre i campingkøkkenet. 5 minutter forinden havde Daniel leget derovre.

Vores første udflugt gik til West MacDonnells, som er en lang klipperække med sprækker, slugte, vandhuller mv. Det var meget varmt den dag, så vi så kun to af stederne. Det første sted hed Simpsons Gap. Det næste sted hed Stanley Chasm. Her gik vi ind til en smal slugt med høje klippevæge op til begge tider. Det var rigtig flot.

Om lørdagen kørte vi ned til Ayers Rock. Der er ca. 450 km. derned. Det gik fint selvom det er noget anderledes at køre i en autocamper frem for en personbil. Børnene sidder selv omme i kabinen. Vi kan ikke nå dem, men kan godt snakke (råbe) sammen. På vej derned blev vi vinket ind til siden af en aboriginal, der var kørt i stykker med sin bil. Han spurgte om vi ikke havde noget benzin for han var kørt tør. Vi havde kun diesel så vi kunne ikke hjælpe. Så ville han have noget øl. Han fik noget vand i stedet for. Det virkede lidt mystisk for han var næsten lige kørt forbi en benzintank.

Ayers Rock var lige så imponerende som sidste gang. Daniel ville gerne kravle helt op på toppen. Han fik ikke lov, da det var for farligt. Det første stykke er meget stejlt. Vi  nøjes med at klatre lidt op så vi kunne få et par billeder. Vi gik også en tur et stykke rundt om stenen. Der er mange spændende steder med hulemalerier grotter mv. Ved mange af stederne hører der en lille historie til, som man kan læse. Hele turen rundt om stene er ca. 10 km. Vi var selvfølgelig også ude at se både solopgangen og solnedgangen. Vi så dem begge to gange. Solnedgangen er langt den flotteste.

Vi kørte også en tur ud til The Olgas, som er en samling af store sten. De er ikke så store som Ayers Rock, men er noget højere. Den højeste sten er 550 meter. (Ayers Rock er 350 meter). Der er mulighed for at gå nogle ture rundt om og i mellem stenene. Vi valgt en tur på 2 km., hvor man går ind i mellem to af de største sten. Det var en rigtig flot tur.

Efter Ayers Rock kørte vi op til Kings Canyon 300 km. derfra. Børnene sov hele vejen, da vi havde været oppe kl. 4.30 for at se solopgangen. Som navnet antyder er det en canyon, hvor man kan gå en tur rundt om toppen og en tur inde i. Turen rundt om toppen står til at tage 3½ time. Det anbefales at gå den om morgenen inden det bliver alt for varmt. Det ville være for hårdt for børnene, så Claus gik turen selv. Det var en rigtig flot tur. Nogle steder gik man helt ude ved kanten. På billedet kan man se nogle mennesker helt ude ved kanten på den anden side kløften. Der er 250 meter ned til bunden.

Den første aften på campingpladsen begyndte det pludselig at blæse op. Inden vi fik set os om var vi midt i en "Thunder storm" (tordenstorm). Vi fik hurtigt lukket alle døre og vinduer. Det tornede og lynede og regnen piskede mod camperen. Vi har aldrig oplevet noget lignende.  Børnene (og vi andre) blev lidt bange. Uvejret holdt hurtigt op og regnen fortsatte en halv time. Nogle af de andre campere havde været nødt til at flytte da de holdt under nogle gamle træer, som var væltet. Næste aften da vi var gået op i baren for at spise startede det igen. Denne gang kunne vi virkelig se hvor meget det blæse. Vi havde ikke fået lukket vinduerne og taget vores håndklæder og badetøj ind fra tørresnoren, så Claus måtte løbe hjem for at gøre det. Bilen var tør inden i, mens badetøjet lå og flød omkring.

Vi har også besøgt "Alice Springs Dessert Park" Her kunne man se alle de dyr der lever i nærheden af Alice Springs. Den var delt op i forskellige områder, f.eks. områder med sand, floder eller træer.  Her så vi en hel masse fugle, firben, slanger mv. Der var også et hus, hvor man kunne se alle de dyr der er aktive om natten. Vi så også et show, hvor de viste de forskellige rovfugle der findes i ørkenen. Der var ugler, falke og ørne. Fuglene fløj frit omkring og kom meget tæt på hvor vi sad. Da de viste os en ørn, kom der pludselige to vilde ørne oppe fra bjergkammen. De skulle lige vise at det var deres territorium.

På campingpladserne hernede er der en masse forskellige insekter. I Alice Springs var der en masse cikader, som larmede hele dagen og natten. Vi fangede også et par kakkelakker i vores camper. De kom som regel frem om aftenen, når vi havde lagt os for at sove. Det er svært at falde i søvn, når man kan høre en kakkelak. Ved Ayers Rock var der en masse græshopper. De holder som regel til ved toiletbygningen. Overalt er der en pokkers masse myrer.

Vi er nu kommet tilbage til Alice Springs hvor vi i morgen skal aflevere vores autocamper igen. På søndag flyver vi til Melbourne, hvor vi har lejet en autocamper i 5 uger.

Børnenes plads når vi kører.

Solnedgang ved Ayers Rock.

Claus og børnene med The Olgas i baggrunden.

Fra turen rundt om Kings Canyon.